Disruptive Technology
Casper
De Technologische Game Changers (click here for English version)

Sinds de mens bestaat doen we uitvindingen welke grote veranderingen teweeg brengen.
We vonden bijvoorbeeld het vuur, stoommachine en elektriciteit uit. Al deze uitvindingen brachten een enorme verandering met zich mee. In het digitale tijdperk waarin we nu leven kennen we ook van dit soort uitvindingen. Neem nu de mobiele telefoon, begon eerst als device waarmee je alleen kon bellen. Echter is de mobiele telefoon uitgegroeid tot een communicatie device wat meer kan en doet dan alleen bellen. Telefoneren is getransformeerd naar ‘Unified Communications’. En de telefoon is daar een prima platform voor. Wat maakt zo’n mobile device nu zo geschikt? Volgens mij gaat het om de bundeling van activiteiten, de ‘Ease of Use’ en de plaats (het mobiele).
Als organisatie moet je de trends goed in de gaten houden. Niet alleen 'Hot or Not' maar ook je continue de vraag stellen: Verrijkt het onze propositie. Zet daarbij de klant centraal, voegt het voor de klant iets toe. Zou je het zelf willen gebruiken op die manier (en voor langere tijd)? Als je iets ontwikkelt voor een mobile device, lees een ‘App’, Stel je dan deze vragen. Beter nog, laat deze vragen stellen door een kritisch publiek en wees eerlijk. Anders kan het zomaar zijn dat echt niemand zit te wachten op zo’n App. Een foutloze werking is minder belangrijk (veilig wel, zeker bij gevoelige gegevens). Maak gebruik van het magische woord ‘Beta’. Dit woord betovert de klant en maakt hem onderdeel van de ontwikkeling. Ook vraagt het, op voorhand, vergeving voor foutjes. Als je als organisatie een leuke feedback strategie aan koppelt kan het ook nog eens goede reclame opleveren door met gebruikers in gesprek te gaan. Nodig mensen uit voor een forum, panel of testgroep. Geef je meest kritische klanten een stem, zij zijn het waardevolste voor je organisatie.
Casper.
Blog

Nu er veel nagedacht wordt over Digitale Transitie rijst de vraag; “ Wat doen we met al die digitale gegevens? ” Waar vroeger de website het eindstation was zijn er anno 2020 betere oplossingen. Waarom je beperken tot een website, of mobiel? “ -- Mobile first -- ” is een veel gehoorde kreet. Ik pleit er voor dat om te bouwen naar “ -- API-first -- ” (API staat voor; Application Programming Interface). Als we de software architectuur verdelen in een voor- en achterkant en we zetten daar een laag tussen die dat allemaal verbindt. We waren immers toch al bezig met het schaalbaar maken van de backend systemen (achterkant) in het kader van de digitale transformatie (Lees ook mijn blog over Digitale Transformatie , https://www.casperotto.nl/digitale_transformatie ). Hoe mooi is het als je een API-laag creëert waarop je alles zou kunnen aansluiten: een website of een mobiele applicatie of een koppeling met een ander platform of ….. wat je maar wil. Je bent flexibel om te doen wat voor jouw bedrijf het beste is. Bijvoorbeeld voor klanten een portaal realiseren waar ze zaken zelf kunnen regelen. Of koppelen met een ander portaal van een partner bedrijf. Ongekende mogelijkheden. Van belang is wel om de digitale transformatie goed door te voeren. Als systemen op een goede manier gekoppeld zijn heb je daar veel profijt van. Belangrijke vraagstukken zul je moeten beantwoorden (onder andere); • Welke delen van de architectuur gedragen real time, welke niet? • Waar leg ik gegevensverzamelingen aan? • Waar moet ik buffers creëren om niet (te) afhankelijk te zijn van andere systemen? • Waar maak ik gebruik van API’s en waar van (micro) services? Belangrijk is om goed het evenwicht in het oog te houden. Net als met alle goede apparaten moeten de componenten in balans zijn. Alleen dan werkt het optimaal samen. Naast het technische is het ook belangrijk dat je een groep met de juiste mensen samen stelt. Met focus op techniek, business en financiën. Multi disciplinair, laat ze samen werken, stel kaders op maar zo min mogelijk doelen. Laat het team dat doen, je kunt de uitkomst toetsen aan de strategie welke je voor ogen hebt. Misschien word je wel verrast met een uitkomst die je niet voor mogelijk had gehouden. Dat geeft je als ondernemer ook een boost, nieuwe terreinen verkennen, nieuwe dingen leren en ontdekken. Iedere disruptieve gebeurtenis, hoe vervelend ook, opent de deur voor nieuwe kansen en oplossingen. Laten we er wat mee doen! Casper. https://www.casperotto.nl/ https://www.casperotto.nl/blog