User eXperience (English Version)
Casper
A customer journey through a forest of functionality, technology and ideas.

This blog is about the creation of a digital platform, indicated in my subtitle as "forest". More and more organizations are discovering the added value of a digital platform, but are struggling with its interpretation.
Within the organizations, answers are sought on the following issues, among others; How to get started For who is it? What are the benefits? The latter is usually replaced by the skeptics; What does it cost? That is unfortunate because a digital platform does not have to be a cost item for a correct business case. After all, 'what does it yield' is a result of revenue minus costs. Please note that 'what does it yield' not only includes money, but also market position, growth potential, strength and customer loyalty.
How do you start such a digital portal now? You may have noticed the order in the subtitle; functionality, technology and ideas. That is often how I see an organization making an attempt to realize a customer portal. Based on a specific functional need, a set of functionality (scope) is defined, the so-called ‘MVP’ (Minimum Viable Product). It is the honor of technology to realize this. During the realization, all kinds of new ideas arise, which put the scope under pressure, the 'MVP' changes and the deadlines shift. Worse, if you are not careful, the focus disappears and the whole project takes a different turn. In addition to all the foregoing, the interests of your customer are especially important.
Put the needs of the customer at the center of every discussion . Does it make sense for the customer, does it add anything? Can the customer walk logically, simply and safely through the forest?
Ideas usually arise when a group is focused and looks at the issues from multiple angles -
multidisciplinary . Preferably with the digital possibilities in mind of the present time. '
An oldtimer car can sometimes be a statement, but in this context you want a car with the right technology on board. ' Starting with only the focus on functionality or only on technology is therefore not convenient. Listen to each other, appreciate each other's expertise. Let the customer (user) play a central role, after all,
it is also about the user's experience of the '... User eXperience ...' .
Casper.
Blog

Nu er veel nagedacht wordt over Digitale Transitie rijst de vraag; “ Wat doen we met al die digitale gegevens? ” Waar vroeger de website het eindstation was zijn er anno 2020 betere oplossingen. Waarom je beperken tot een website, of mobiel? “ -- Mobile first -- ” is een veel gehoorde kreet. Ik pleit er voor dat om te bouwen naar “ -- API-first -- ” (API staat voor; Application Programming Interface). Als we de software architectuur verdelen in een voor- en achterkant en we zetten daar een laag tussen die dat allemaal verbindt. We waren immers toch al bezig met het schaalbaar maken van de backend systemen (achterkant) in het kader van de digitale transformatie (Lees ook mijn blog over Digitale Transformatie , https://www.casperotto.nl/digitale_transformatie ). Hoe mooi is het als je een API-laag creëert waarop je alles zou kunnen aansluiten: een website of een mobiele applicatie of een koppeling met een ander platform of ….. wat je maar wil. Je bent flexibel om te doen wat voor jouw bedrijf het beste is. Bijvoorbeeld voor klanten een portaal realiseren waar ze zaken zelf kunnen regelen. Of koppelen met een ander portaal van een partner bedrijf. Ongekende mogelijkheden. Van belang is wel om de digitale transformatie goed door te voeren. Als systemen op een goede manier gekoppeld zijn heb je daar veel profijt van. Belangrijke vraagstukken zul je moeten beantwoorden (onder andere); • Welke delen van de architectuur gedragen real time, welke niet? • Waar leg ik gegevensverzamelingen aan? • Waar moet ik buffers creëren om niet (te) afhankelijk te zijn van andere systemen? • Waar maak ik gebruik van API’s en waar van (micro) services? Belangrijk is om goed het evenwicht in het oog te houden. Net als met alle goede apparaten moeten de componenten in balans zijn. Alleen dan werkt het optimaal samen. Naast het technische is het ook belangrijk dat je een groep met de juiste mensen samen stelt. Met focus op techniek, business en financiën. Multi disciplinair, laat ze samen werken, stel kaders op maar zo min mogelijk doelen. Laat het team dat doen, je kunt de uitkomst toetsen aan de strategie welke je voor ogen hebt. Misschien word je wel verrast met een uitkomst die je niet voor mogelijk had gehouden. Dat geeft je als ondernemer ook een boost, nieuwe terreinen verkennen, nieuwe dingen leren en ontdekken. Iedere disruptieve gebeurtenis, hoe vervelend ook, opent de deur voor nieuwe kansen en oplossingen. Laten we er wat mee doen! Casper. https://www.casperotto.nl/ https://www.casperotto.nl/blog