Cloud Infrastructuur
Casper
Met je business in de wolken. Infrastructuur als een ‘ Blackbox ’ of niet ? (click here for English version)

Cloud, het begon als een hype en is nu ‘ to stay ’. Alles wat vroeger in de bezemkast stond gaat de wolken in. Van ‘On-Premise’ naar ‘De Cloud’, Liefst als Software-as-a-Service (SaaS) of op een Platform-as-a-Service (PaaS). Als dat niet kan dan door middel van het ‘Lift-and-Shift’ principe op een of Infrastructure- as-a-Service (IaaS).
Met name de laatste twee -- PaaS en IaaS -- roepen vragen op.
De infrastructuur uitbesteden, hoe doe je dat en hoeveel kennis heb je nodig voor technische regie? Vaak zie je dat organisaties de ‘ontzorging’ op infragebied koppelen aan het ‘Blackbox’ denken. Alles afdekken met een contract en klaar. De technische infrastructuur wordt beschouwd als een ‘Blackbox’ onder regie van de leverancier. Het gevaar hiervan is dat organisaties het ontzorgen verwarren met technische onwetendheid. Daarnaast schept het verkeerd gebruik van terminologie vaak verwarring. Je merkt dat beide partijen het over totaal iets anders hebben in een gesprek. Zeker in de raakvlakken alerting, monitoring en up-time zie je dat de IaaS partner iets anders bedoeld dan de organisatie voor ogen heeft. Er ontstaan grijze gebieden waar de IaaS partner en de organisatie samen werken en in elkaars water varen. Om dat te kunnen doen is inzicht van elkaars gebied nodig.
Hoe ga je hiermee om als organisatie? Als eerste begint het met technisch inzicht bij de aanschaf en opzet. Vraag om een Reference Architectuur. Deze Architectuur verschaft inzicht en hoort onder andere de vragen als robuustheid, flexibiliteit, schaalbaarheid en netwerksegmentatie te beantwoorden. Het biedt de basis voor een risicoanalyse
welke de CIO en de business gebruikt om te bepalen of de technische oplossing op een juiste manier de behoefte van de organisatie afdekt. Laat de technische specialisten met elkaar overleggen niet alleen op infra gebied, maar ook een laag hoger, de applicaties. Dit zijn immers de auto’s die over de weg moeten rijden, dan is het wel handig als de weg ook aan de verwachtingen voldoet. Ook geeft het de partner meer inzicht voor welke auto’s de weg geschikt dient te zijn. Waar liggen de uitdagingen en zwakheden? En hoe kunnen daar maatregelen voor ingeregeld worden?
Ik vergelijk bovenstaande wel eens met het bezoek aan een toprestaurant. Je bezoekt de website, checkt referenties / meningen, bekijkt de menukaart en reserveert een tafel. Als je bij het restaurant aankomt heb je een bepaalde verwachting. Vaak is er een open keuken en je ziet hoe de gerechten bereidt worden. Op de andere tafels zie je wat er geserveerd wordt en je besluit om het ‘verrassingsmenu’ te kiezen, beetje ‘Blackbox’, maar ja het vertrouwen is er. Dan sta je toch raar te kijken als het eerste gerecht een ‘Patatje-Joppie-Saus’ is. Contractueel geen spelt tussen te krijgen, een verassing is het zeker. Onthoud één ding; “…. de ene Cloud is de andere niet ….
”
Casper.
Blog

Nu er veel nagedacht wordt over Digitale Transitie rijst de vraag; “ Wat doen we met al die digitale gegevens? ” Waar vroeger de website het eindstation was zijn er anno 2020 betere oplossingen. Waarom je beperken tot een website, of mobiel? “ -- Mobile first -- ” is een veel gehoorde kreet. Ik pleit er voor dat om te bouwen naar “ -- API-first -- ” (API staat voor; Application Programming Interface). Als we de software architectuur verdelen in een voor- en achterkant en we zetten daar een laag tussen die dat allemaal verbindt. We waren immers toch al bezig met het schaalbaar maken van de backend systemen (achterkant) in het kader van de digitale transformatie (Lees ook mijn blog over Digitale Transformatie , https://www.casperotto.nl/digitale_transformatie ). Hoe mooi is het als je een API-laag creëert waarop je alles zou kunnen aansluiten: een website of een mobiele applicatie of een koppeling met een ander platform of ….. wat je maar wil. Je bent flexibel om te doen wat voor jouw bedrijf het beste is. Bijvoorbeeld voor klanten een portaal realiseren waar ze zaken zelf kunnen regelen. Of koppelen met een ander portaal van een partner bedrijf. Ongekende mogelijkheden. Van belang is wel om de digitale transformatie goed door te voeren. Als systemen op een goede manier gekoppeld zijn heb je daar veel profijt van. Belangrijke vraagstukken zul je moeten beantwoorden (onder andere); • Welke delen van de architectuur gedragen real time, welke niet? • Waar leg ik gegevensverzamelingen aan? • Waar moet ik buffers creëren om niet (te) afhankelijk te zijn van andere systemen? • Waar maak ik gebruik van API’s en waar van (micro) services? Belangrijk is om goed het evenwicht in het oog te houden. Net als met alle goede apparaten moeten de componenten in balans zijn. Alleen dan werkt het optimaal samen. Naast het technische is het ook belangrijk dat je een groep met de juiste mensen samen stelt. Met focus op techniek, business en financiën. Multi disciplinair, laat ze samen werken, stel kaders op maar zo min mogelijk doelen. Laat het team dat doen, je kunt de uitkomst toetsen aan de strategie welke je voor ogen hebt. Misschien word je wel verrast met een uitkomst die je niet voor mogelijk had gehouden. Dat geeft je als ondernemer ook een boost, nieuwe terreinen verkennen, nieuwe dingen leren en ontdekken. Iedere disruptieve gebeurtenis, hoe vervelend ook, opent de deur voor nieuwe kansen en oplossingen. Laten we er wat mee doen! Casper. https://www.casperotto.nl/ https://www.casperotto.nl/blog