Big Data Strategie
Casper
Een watersportvakantie in de Nederlandse provincie Friesland. (click here for English version)

Big Data, wat is dat nu eigenlijk? Letterlijk betekend het; "… Een grote hoeveelheid aan gegevens …". De term 'Big Data' is echter uitgegroeid tot containerbegrip welke gebruikt wordt voor data analyse van verschillende, vaak ongestructureerde, gegevensverzamelingen. Uit deze analyse komen inzichten en trends welke organisatie helpen processen, producten en propositie te verbeteren.
Om het holistische begrip 'Big Data' en de strategie erachter wat tastbaarder uit te leggen gebruik ik vaak de vergelijking met een watersportvakantie in de Nederlandse provincie Friesland. Onze mooie provincie Friesland beschikt over een aantal meren. Deze meren zijn aan elkaar verbonden door middel van rivieren en kanalen. Hoogteverschillen worden opgevangen met sluizen. Als je nu een leuke vakantie wil hebben stippel je de route uit over deze verschillende meren. Je vaart van het ene naar het andere meer. Soms door sluizen, soms door tol te betalen. Gedurende je vakantie maak je foto's en doe je indrukken op.
Als je bovenstaande voorbeeld nu eens vergelijkt met een 'Big Data strategie' komt dat volgens mij wel goed overeen. De meren kun je vergelijken met gegevensverzamelingen. Rivieren en kanalen met de verbindingen tussen de gegevensverzamelingen. Sluizen zou je kunnen zien als een vorm van security. De tolbetaling als een afrekenmodel voor gegevensgebruik. De foto's die je gedurende je reis maakt kun je zien als analyse. Alles resulteert in indrukken, vergelijkbaar met inzichten.
Wat ik het mooie vind aan de vergelijking dat voor beide geldt; "... Hoe onverwachter dingen zijn hoe leuker en spannender de ervaring is ...". Een Big Data strategie is dan ook niet het beschrijven van de foto’s en indrukken maar het uitstippelen van de trip. En natuurlijk ruimte laten voor onverwachte dingen. Ik zeg: “Bon voyage !”.
Casper.
Blog

Nu er veel nagedacht wordt over Digitale Transitie rijst de vraag; “ Wat doen we met al die digitale gegevens? ” Waar vroeger de website het eindstation was zijn er anno 2020 betere oplossingen. Waarom je beperken tot een website, of mobiel? “ -- Mobile first -- ” is een veel gehoorde kreet. Ik pleit er voor dat om te bouwen naar “ -- API-first -- ” (API staat voor; Application Programming Interface). Als we de software architectuur verdelen in een voor- en achterkant en we zetten daar een laag tussen die dat allemaal verbindt. We waren immers toch al bezig met het schaalbaar maken van de backend systemen (achterkant) in het kader van de digitale transformatie (Lees ook mijn blog over Digitale Transformatie , https://www.casperotto.nl/digitale_transformatie ). Hoe mooi is het als je een API-laag creëert waarop je alles zou kunnen aansluiten: een website of een mobiele applicatie of een koppeling met een ander platform of ….. wat je maar wil. Je bent flexibel om te doen wat voor jouw bedrijf het beste is. Bijvoorbeeld voor klanten een portaal realiseren waar ze zaken zelf kunnen regelen. Of koppelen met een ander portaal van een partner bedrijf. Ongekende mogelijkheden. Van belang is wel om de digitale transformatie goed door te voeren. Als systemen op een goede manier gekoppeld zijn heb je daar veel profijt van. Belangrijke vraagstukken zul je moeten beantwoorden (onder andere); • Welke delen van de architectuur gedragen real time, welke niet? • Waar leg ik gegevensverzamelingen aan? • Waar moet ik buffers creëren om niet (te) afhankelijk te zijn van andere systemen? • Waar maak ik gebruik van API’s en waar van (micro) services? Belangrijk is om goed het evenwicht in het oog te houden. Net als met alle goede apparaten moeten de componenten in balans zijn. Alleen dan werkt het optimaal samen. Naast het technische is het ook belangrijk dat je een groep met de juiste mensen samen stelt. Met focus op techniek, business en financiën. Multi disciplinair, laat ze samen werken, stel kaders op maar zo min mogelijk doelen. Laat het team dat doen, je kunt de uitkomst toetsen aan de strategie welke je voor ogen hebt. Misschien word je wel verrast met een uitkomst die je niet voor mogelijk had gehouden. Dat geeft je als ondernemer ook een boost, nieuwe terreinen verkennen, nieuwe dingen leren en ontdekken. Iedere disruptieve gebeurtenis, hoe vervelend ook, opent de deur voor nieuwe kansen en oplossingen. Laten we er wat mee doen! Casper. https://www.casperotto.nl/ https://www.casperotto.nl/blog